ОБРАБОТКА НА СКЪПОЦЕННИТЕ КАМЪНИ - КАБОШОНИ

Терминът КАБОШОН произлиза от старинната френска дума "caboche" – глава, и се отнася до относително плосък скъпоценен камък, който е оформен с едно гладко куполообразно полирано лице, за разлика от фасетираните (шлифовани) камъни, които имат множество равнинни повърхности на лицевата си страна. Формата на полирания кабошон е обикновено горна куполообразна част и равна основа (гръб).

ДВА КАБОШОНА, КРЪГЪЛ И ОВАЛЕН, ОТ АМЕТИСТ С РАЗЛИЧНО КАЧЕСТВО ДВА КАБОШОНА С НЕСТАНДАРТНА ИЗДЪЛЖЕНА ФОРМА - АХАТ ОТ ШУМЕНСКО КАБОШОНИ С ПРОИЗВОЛНА ФОРМА ОТ ЛАПИС ЛАЗУЛИ
ДВА КАБОШОНА, КРЪГЪЛ И ОВАЛЕН, ОТ АМЕТИСТ С РАЗЛИЧНО КАЧЕСТВО ДВА КАБОШОНА С НЕСТАНДАРТНА ИЗДЪЛЖЕНА ФОРМА - АХАТ ОТ ШУМЕНСКО КАБОШОНИ С ПРОИЗВОЛНА ФОРМА ОТ ЛАПИС ЛАЗУЛИ

Кабошоните се използват най-често за изработване на пръстени, както и за други украшения от типа на обеци, гривни, висулки и колиета, като за това обикновено се вграждат в метална каса, за да може така образуваният елемент да се свърже с други, за да се получи накита.

КОМПЛЕКТ ОБЕЦИ С ПРЪСТЕН С ВИСОКИ КАБОШОНИ ОТ РУСКИ СЕРПЕНТИН ОБЕЦИ С КАБОШОНИ ОТ АМЕТИСТ ГРИВНА С ТРИ КАБОШОНА ОТ ТЮРКОАЗ, НАВАХО
КОМПЛЕКТ ОБЕЦИ С ПРЪСТЕН С ВИСОКИ КАБОШОНИ ОТ РУСКИ СЕРПЕНТИН ОБЕЦИ С КАБОШОНИ ОТ ЛАВАНДУЛОВ АМЕТИСТ ГРИВНА С ТРИ КАБОШОНА ОТ ЗЕЛЕН ТЮРКОАЗ, НАВАХО

Обработката под формата на кабошон се прилага обикновено при непрозрачните и полупрозрачни камъни. Също така, този вид обработка се използва обикновено при по-меките камъни (Твърдост по Моос под 7).

ОВАЛНИ КАБОШОНИ ОТ РАЗЛИЧНИ КАМЪНИ С ЕДНАКЪВ НОМИНАЛЕН РАЗМЕР
КАБОШОНИ ОТ КЕХЛИБАР, КАРНЕОЛ, БОТСВАНСКИ АХАТ, ЧЕРВЕН ЯСПИС, КАРНЕОЛ, ЧЕРЕН ОНИКС, ЗЕЛЕН АХАТ, ТЮРКОАЗ И ТИГРОВО ОКО

Оформянето като кабошон се използва задължително при камъните с ефект на звезда (напр. звезден сапфир) и котешко око (хризоберил), тъй като тези ефекти са видими единствено по изпъкналата повърхност на кабошона и невидими, ако камъкът е шлифован във форма с многобройни равнинни повърхности.

ОВАЛЕН КАБОШОН ОТ ЗВЕЗДЕН ДИОПСИД, ИНДИЯ

Най-често формата на кабошона е овална, тъй като човешкото око забелязва по-трудно отклонения от идеалната форма при овала, отколкото при кръга. Все пак, кръглите кабошони са също много разпространени. Кабошоните могат да имат и други форми, напр. капка (круша), сърце или изобщо произволна.

СЪРЦЕВИДНИ КАБОШОНИ ОТ ТЮРКОАЗ КАБОШОНИ С РАЗЛИЧНА ФОРМА ОТ ЧАРОИТ КРУШОВИДЕН КАБОШОН ОТ ТУРМАЛИН, БРАЗИЛИЯ
ТРИ КАБОШОНА С ФОРМА НА СЪРЦЕ, ТЮРКОАЗ ДВА КАБОШОНА С РАЗЛИЧНА ФОРМА ОТ ЧАРОИТ КРУШОВИДЕН КАБОШОН ОТ ТУРМАЛИН

Съществува една особена форма на кабошона – така наречения “карбункул”, при който основата на кабошона не е равна, а представлява вдлъбната (вдълбана) повърхност, която е най-общо успоредна на лицевата изпъкнала страна (представете си два купола един над друг). Използван е най-често при тъмните прозрачни камъни, напр. при граната-алмандит. Оформянето на камъка с по-тънка стена вади на показ наситения цвят, който при традиционния кабошон с малко по-голям размер би се изгубил, а камъкът би изглеждал тъмно-кафяв, тъмно-син и даже черен.

КАБОШОН ОТ ТЪМНОСИН САПФИР
ЦВЕТЪТ НА ТОЗИ КАБОШОН БИ БИЛ МНОГО ПО-НАСИТЕН И ПРИВЛЕКАТЕЛЕН ЗА ОКОТО, АКО САПФИРЪТ, КОЙТО Е МНОГО ТЪМЕН, Е БИЛ ОБРАБОТЕН КАТО КАРБУНКУЛ

Изработването на кабошона е ръчно и започва с отрязване на плочка с определена дебелина от необработеното парче скала или минерал. Втората стъпка е очертаване на желаната форма с помощта на шаблон. Плочката се оформя грубо до очертаната линия посредством изрязване на излишната част или чрез отчупване на малки парченца.

Оформената в груб вид плочка се прикрепва (обикновено с помощта на восък) с едната си широка страна към дървена пръчица за по лесно манипулиране. Камъкът се шлифова до очертаната линия, за да се получи желаната основна форма, след което на лицевата страна на кабошона се придава гладка куполообразна форма, която накрая се полира фино.

Кабошоните могат да бъдат с висок или нисък купол, с фаска или без по ръба на задната стена, както и да притежават зона с отшлифовани повърхности. Съществува вариант на обработка на камъните, представляваща комбинация от кабошон и шлифован камък. При тях лицевата страна е с куполообразна форма, т.е. кабошон, а задната страна е дълбока и шлифована на множество повърхности, които имат за цел да отразяват обратно светлината, попаднала през предната страна на камъка.

НИСЪК И ВИСОК КАБОШОН С ЕДНАКВИ ДРУГИ РАЗМЕРИ КАБОШОН ОТ ЧЕРЕН ОНИКС С ЛЕНТА ФАСЕТИ ПО ПЕРИФЕРИЯТА
НИСЪК И ВИСОК КАБОШОН С ЕДНАКВИ ДРУГИ НОМИНАЛНИ РАЗМЕРИ НИСЪК КАБОШОН ОТ ЧЕРЕН ОНИКС С ЛЕНТА ФАСЕТИ ПО ПЕРИФЕРИЯТА ТОВА Е БЯЛО ПОЛЕ, ЗА КОЕТО ЧАКАМЕ ПОДХОДЯЩА СНИМКА

Изработването на кабошони от меки минерали, като хризокола, малахит, тюркоаз и т.н. или от минерали с нееднороден състав, напр. яспис, зоисит с рубин, и други агрегати е особено предизвикателство, тъй като различните зони на камъка са с различна твърдост. Поради тази причина, при неумело шлифоване, по-меките зони се вдълбават спрямо околните по-твърди участъци и куполообразната повърхност добива вълнообразен характер. Същото може да се получи и при по-еднородни материали, като нефрита от следващия пример, тъй като шлифоването по шаблона и при оформянето на купола е извършено не съвсем професионално.

ДОБРЕ ИЗРАБОТЕН КАБОШОН ОТ НЕФРИТ ЛОШО ИЗРАБОТЕНИ КАБОШОНИ ОТ НЕФРИТ НЕРАВНОМЕРНО ШЛИФОВАНЕ НА КАМЪК СЪС ЗОНИ С РАЗЛИЧНА ТВЪРДОСТ
ДОБРЕ ИЗРАБОТЕН КАБОШОН ОТ НЕФРИТ ЛОШО ИЗРАБОТЕНИ КАБОШОНИ ОТ НЕФРИТ НЕРАВНОМЕРНО ШЛИФОВАНЕ НА КАМЪК СЪС ЗОНИ С РАЗЛИЧНА ТВЪРДОСТ

Често при изработването на по-големи кабошони от мек и/или тънък материал, напр. тюркоаз, се практикува укрепване на кабошона с основа от по-здрав материал - синтетичен или естествен, напр. основна скала. Това е характерно за САЩ. Също така, при кабошоните от опал нерядко се прибягва до изработването на т.н. дублети или триплети. Дублетът представлява тънка пластина от опал, залепена към подложка от здрав естествен камък (обикновено от матерна скала). Триплетът представлява дублет, горната страна на който е покрита с друга допълнителна пластина, обикновено от прозрачен кварц, която на практика формира горното куполообразно лице на кабошона и има за цел да предпази опала от механична повреда, както и да служи като увеличително стъкло, което да подсилва ефектите на игра на цветовете. Всичко това дава възможност за изработване на кабошони от материал, който иначе не би бил подходящ за бижутерски цели, поради своята малка дебелина и /или недостатъчна здравина.

КАБОШОН С ПОДЛОЖКА ОТ СИНТЕТИЧЕН МАТЕРИАЛ ТРИПЛЕТ ОТ СИНТЕТИЧЕН ОПАЛ И КАБОШОН ОТ ЕСТЕСТВЕН БЯЛ ОПАЛ ДВА КАБОШОНА СЪС СИНТЕТИЧНА ПОДЛОЖКА И ЕДИН БЕЗ ПОДЛОЖКА
ГОЛЯМ КАБОШОН С ПОДЛОЖКА ОТ СИНТЕТИЧЕН МАТЕРИАЛ; ЗА СРАВНЕНИЕ, КАБОШОНЪТ ОТ ТИГРОВО ОКО Е С ДИАМЕТЪР 20mm
ТРИПЛЕТ ОТ СИНТЕТИЧЕН ОПАЛ И КАБОШОН ОТ ЕСТЕСТВЕН БЯЛ ОПАЛ ДВА КАБОШОНА СЪС СИНТЕТИЧНА ПОДЛОЖКА (ОЛЯВО И ОТДЯСНО) И ЕДИН БЕЗ ПОДЛОЖКА (В СРЕДАТА И ДОЛУ ОТДЯСНО)